Cyfrowy skarbiec mitów starożytnych Greków i Rzymian 



  • Skąd się wzięły mity greckie? Boccaccio, Demogorgon i 100-lecie wydania "Mitologii" Parandowskiego (culture.pl - wejdź)
  • T. Mojsik, M. Paprocki, Na początku był… Kaos. O mitach greckich i opowiadaniu ich na nowo w 100-lecie wydania Mitologii Jana Parandowskiego, "Mówią Wieki" 2024.
  • T. Mojsik, Odyseusz. Biografia nieautoryzowana, Wyd. Homini 2025. 


  • T. Mojsik, Antropologia metapoetyki. Muzy w kulturze greckiej od Homera do końca V w. p.n.e., Wyd. Neriton, Warszawa 2011.
  • T. Mojsik, Between Tradition and Innovation: Genealogy, Names, and the Number of the Muses, Warsaw 2011 ("Akme" nr 9).
  • Apollodor, Biblioteka opowieści mitycznych, wstęp, przekład i komentarz T. Mojsik, Wrocław 2018 (dostęp do pliku pdf książki - wejdź).
  • T. Mojsik, Orfeusz między Tracją a Pierią: mit, kult i tożsamość macedońska, Białystok 2019, Wydawnictwo Polskiego Towarzystwa Historycznego (Instytut Badań nad Dziedzictwem Kulturowym Europy).
  • T. Mojsik, Orpheus in Macedon: Myth, Cult and Ideology, London, NY 2022 (link do strony wydawncitwa: wejdź).
  • T. Mojsik, Odyseusz. Biografia nieautoryzowana, Wyd. Homini 2025. 


artykuły naukowe


  • Poetica Homerica I: Muzy, Muza czy theos tis? „Meander” t. 56, z. 3-4 (2001), s. 159-179.
  • Czarnofigurowe dzieło Eksekiasa: scholia disiecta, varietas rationis albo imaginationis redundantia (w:) Znaki czasu. Colloquia Herbertiana, 1 (2001), s. 47-60.
  • Czy tylko Muzy? „Młoda Polonistyka” 4.4 (2001), s. 125-135.
  • Vates socialis - metapoetyka antyczna a ryty przejścia (w:) Inicjacje: społeczne znaczenie sytuacji liminalnych w rytach przejścia, red. J. Sieradzan, Białystok 2006, s. 53-66.
  • Harmodios i Aristogeiton: Homoseksualna „love story” u początków demokracji ateńskiej, „Gryfita” nr. 3 (2007), s. 3-6.
  • Manipulacje przestrzenią i czasem w historiografii. Perspektywa narratywistyczna (w:) Człowiek wobec miar i czasu w przeszłości, red. P. Guzowski, M. Liedke, Kraków 2007, s. 239-252.
  • Tragedia w domu Antygonidów albo o (poli)narracji historycznej (w:) Grecy, Rzymianie i ich sąsiedzi, red. K. Nawotka, M. Pawlak ("Antiquitas" 29), Wrocław 2007, s. 123-144.
  • Od Chirona do Orbiliusza - edukacja w starożytności, „Gryfita” nr 28 (2008), s. 3-9.
  • Muses and gender of inspiration, "Sakarya University: The Journal of Art and Science" t. 10.1 (2008), s. 67-78 (strona World Wide Web: http://www.fed.sakarya.edu.tr/arsiv/yayinlenmis_dergiler/2008_1/2008_1_5.pdf).
  • Charisma i charis (Charis/Charites) w świecie antycznym, (w:) Charyzma: jej funkcja w życiu religijnym, politycznym i społecznym, red. Sieradzan, Białystok 2008, s. 13-23.
  • Muzy, kultura, edukacja, "Ars Regia" nr 17 (2008), s. 25-48.
  • The Muses and Sacrifices before Battle, (w:) Xenophon: Greece, Persia, and Beyond, ed. B. Burliga, Gdańsk 2011, s. 85-96.
  • Kult muz w świecie antycznym - próba rekonesansu (w:) Społeczeństwo i religia w świecie antycznym, red. Sz. Olszaniec, P. Wojciechowski, Toruń 2010, s. 75-89.
  • Some Reflections on the Muses and the cult of the dead, "Przegląd Humanistyczny" t. 437 (2013), s. 79-85.
  • Muzy i płeć metapoetyki, "Rocznik Antropologii Historii", t. 1. z. 1-2, (2011), s. 73-94.
  • Kto zabił Demetriosa albo o nieuchronności perspektywy narratywistycznej, (w:) Narracja, historia, fikcja: Dawne kultury w historiografii i literaturze, red. Ł. Grützmacher, Warszawa 2009, s. 155-167.
  • Auctor i actor - autorytet jako opowieść społecznie konstruowana (mit?) (w:) Mit autorytetu - autorytet mitu, red. J. Sieradzan, Białystok 2009, s. 12-18.
  • Adventus regis: wejście jako praktyka komunikacyjna w perspektywie historyczno-antropologicznej, "Przegląd Historyczny" t. 106, z. 2 (2015), s. 249-285.
  • Innowacje mitograficzne w kulturze antycznej między oralnością a piśmiennością, "Quaestiones Oralitatis” nr 1 (2015), s. 44-69.
  • Rhet. 2.23.1398b and the cult of Pythagoras, "Classica Cracoviensia" t. 18 (2015), s. 293-310.
  • Timajos, cover-texts i kontekst narracyjny w analizie historycznej, "Historyka" t. 46 (2016), s. 249-269.
  • Dicearchus (fr. 41 Mirhady) on Pythagoras’ death, "Eos" t. 104 (2017), s. 47-69.
  • Hermippus FGrH 1026 F84: Dionysius I, the theatre and the cult of the Muses in Syracuse, "Klio" vol. 99.2 (2017), s. 485-512.
  • Alexandria as “Pi(m)pleian Thebes”? A Commentary on Posidippus 118 A.–B. (P. Berol. 14283), "Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik" vol. 205 (2018), s. 68-76.
  • From Hesiod's Tripod to Thespian Mouseia: Archaeological Evidence and Cultural Contexts, "Klio" vol. 101.2, (2019), 1-7.
  • Heliconian Nymphs, Oedipus’ Ancestry and Wilamowitz’s Conjecture (Soph. OT 1108), "Classical Quarterly" (ns) vol. 69.1 (2019), 405-426.
  • The “Double Orpheus”: between Myth and Cult (Il “doppio Orfeo”: tra mito e culto), “Mythos. Rivista di Storia delle Religioni” 2020  - (electronic version: https://journals.openedition.org/mythos/1674).
  • Od strzał Apollona do badań DNA: literackie, historyczne i epidemiologiczne aspekty zarazy w Atenach, w: Jednostka, rodzina i struktury społeczne w perspektywie historycznej, red. P. Łozowski, R. Poniat, Białystok 2020, s. 113-127.
  • Orfeusz, śpiewak mityczny – ani tracki ani pieryjski. Polemika z recenzją Krzysztofa Nawotki, Klio, t. 58 (2)/2021, s. 185–207.
  •  Ovid, Metamorphoses 5,254-6,2, and the Terms for the Muses in Greek and Roman Culture, Symbolae Philogorum Posnaniense XXXIII/1, p. 243-259
  • Demetrius’ Death and the Beginning of the Third Macedonian War, in. Καθηγητής: Studies in Ancient History, Warfare and Art Presented to Nick Sekunda on his Seventieth Birthday, ed. K. Ulanowski, B. Burliga, (Series: Philippika - Altertumskundliche Abhandlungen), Harrasowitz Verlag, s. 149-157.
  • Samobójstwo i autodestrukcja w greckich opowieściach mitycznych, w: „Nie mam siły żyć”. Autodestrukcje w kulturze, red. P. Nowak, H. Witkowska, Warszawa, Wyd. UW 2023, 17-31.
  • Muses as 'fellow-citizens'? Posidippus of Pella (118,1 AB), Queen Eurydice's epigram and the role of mousikē in Macedonia, Mnemosyne, 77.6 (2024), p. 956-976.
  • Nymphs, Muses (and cicadas) at Ilissos: Plato’s "Phaedrus" 278b and the early meanings of mouseion, „Hermes” 152, 2024/1, s. 16–39
  • „Nikomedes” in Brill New Jacoby Online (+S. Sprawski)
  • Modernizacja świata greckiego i wyłonienie się intelektualistów jako nowej grupy społecznej w V-III w. p.n.e. (w:) Człowiek twórcą historii, red. C. Kuklo, W. Walczak, Tom 3: „Społeczeństwo wobec wyzwań nowoczesności, s. 25-48.
  • 'Sacred Landscape of the Muses', in Krzysztof Ulanowski (ed.), Sacred Places, Leiden, Boston: Brill, 2024. (Series: History and Culture of the Ancient Near East), pp. dd-dd

artykuły recenzyjne i recenzje


  • (rec.) Tombs of the Ancient Poets, ed. B. Graziosi, N. Goldschmidt, Oxford 2018, s. 364 - "Bryn Mawr Classical Review".
  • (art. rec.) Filozof jako mousikos aner. Na marginesie książki A. Capra, Plato's four muses: the Phaedrus and the poetics of philosophy, Washington 2014., "Studia Antyczne i Mediewistyczne" t. 14 [49] (2016), s. 129-141. [5 pkt]
  • (art. rec.) A History of Pythagoreanism, "Studia Antyczne i Mediewistyczne" t. 13 [48] (2015), s. 175-181.
  • (rec.) O pieśni ludowej albo „płynnym pląsaniu do przodu“ (na marginesie książki Roberta Zawadzkiego, Pieśń ludowa starożytnej Grecji. Różnorodność form i gatunków, Wydawnictwo WSP w Częstochowie, Częstochowa 2001, ss. 137), „Przegląd Historyczny” t. 95, z.3 (2004) ,s.  371-377.
  • (rec.) - W. Appel, Klea kai aklea andron. Zarys dziejów greckiej poezji epickiej od Choirilosa do Nonnosa, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń 2002, ss. 188. – „Eos“ (2004), s. 163-168.
  • (rec.) YMNOI OMHPIKOI czyli HYMNY HOMERYCKIE; Tekst, przekład, wstęp i opracowanie Włodzimierz Appel, Wydawnictwo Algo, Toruń 2001, s. 364 – „Przegląd Historyczny” t. 92, z.4 (2001),  s. 477-483.
  • rec. w "Bryn Mawr Classical review": Tombs of the ancient poets: between literary reception and material culture – Nora Goldschmidt, Barbara Graziosi, Tombs of the ancient poets: between literary reception and material culture. Oxford; New York: Oxford University Press, 2018. xvi, 364 p.. ISBN 9780198826477 5.00. - https://bmcr.brynmawr.edu/2020/2020.03.47/
  • (art. rec.) Muses in a landscape - Helicon in Ancient Culture. Kleoniki Rizou, Holz vom Helikon: Die Musen und ihre Landschaft in Kult, Mythos und Literatur. Kalliope – Studien zur griechischen und lateinischen Poesie, 19. Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 2020. —— „Classical Review” 72.1 (2021), s. 30-32
  • Błądzenie w chmurach. Na marginesie nowego przekładu „Chmur” Arystofanesa, „Meander” r. LXXVII, s. 139–158

W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.